CV-tips

 


Att söka jobb är en djungel. Här är nio konkreta tips för hur du får ditt personliga brev att fånga rekryterarens intresse och visa att du är rätt för jobbet.
 
Skriv en personlig affärsidé för varje jobb du söker.

Arbetsgivaren vill veta varför du är intresserad av jobbet och vad du kan bidra med. Sök jobb du verkligen vill ha och tänk igenom varför och vad du skulle göra i din nya roll. Formulera sedan detta i en affärsidé du skulle vilja förverkliga om du fick jobbet.

Berätta om ett avgörande ögonblick i ditt liv.

Genom att berätta om ett ögonblick som format dig och de val du gjort, och som har lett fram till att du söker den här tjänsten svarar du både på frågan om vem du är och varför du söker jobbet.

Lägg fokus på arbetsgivaren - inte dig själv.

Låt huvudpersonen i din ansökan vara arbetsgivaren. Berätta hur du ser på deras verksamhet och på ditt bidrag till den. För varje sak du skriver om dig själv ska du ha en klar uppfattning om hur detta kan vara av intresse för arbetsgivaren.

Framhäv varför du söker jobbet.

Var tydlig med varför du vill jobba på just detta företag och varför i just denna roll. Du kommer inte att bli anställd om du inte kan visa ditt intresse för företaget. Motivera och berätta varför du kommer att stanna kvar på företaget om du får jobbet. Ge gärna konkreta exempel på varför arbetsuppgifterna passar dig.

Vilka särdrag hos just dig gör att företaget ska anställa dig?

Din erfarenhet? Din utbildningsinriktning? Din passion? Hitta vilka erfarenheter och egenskaper som gör att just du passar så otroligt bra på det här företaget och den här positionen och framhäv dem.

Håll igen på adjektiven.

Beskriv med konkreta exempel istället för platta adjektiv. Men håll dig till regeln “max tre exempel”.

Var konkret.

Skriv hellre “Under min tid som kårordförande utvecklade jag verkligen min sociala talang. Nätverkande är viktigt för mig” (relevant för arbetsgivaren) istället för “Jag har lätt för att få kontakt med människor” (säger ingenting).

Kan du tillföra någonting som inte är nämnt i annonsen?

Det är lätt att hävda att man kan det som efterfrågas. Men kan du läsa mellan raderna och leverera någonting mer som företaget behöver? Chansa hellre än att inte skriva någonting alls. Då visar du i alla fall framfötterna.

Undvik klyschor.

Till exempel kan du byta ut “positiv” mot “utåtriktad” eller “glad” och “noggrann” mot “tycker om att ha koll på alla detaljer” eller “lämnar ingenting åt slumpen”. Istället för “ambitiös” kan du skriva “gillar att lösa problem”, “får saker gjorda” eller “driver gärna egna projekt”. “Flexibel” kan bytas mot “tycker om omväxling” eller kanske “har lätt för att anpassa mig till olika krav och önskemål”. “Lätt att samarbeta med” kanske just du ska byta mot någonting i stil med “Jag tycker om att ha kontakt med människor och är duktig på att få alla att göra sitt bästa”. Den slitna klyschan “Har gärna många bollar i luften” kan bytas mot “grym simultankapacitet”, “kan göra flera saker samtidigt” eller “har lätt för att strukturera upp situationer och snabbt se vad som måste göras”.

Det viktiga är att du tror på dig själv och beskriver dig själv och just dina fördelar med egna ord. Hjärntorka? Fråga släkt och vänner, kollegor och tidigare chefer!